Persony: Jak správně vybudovat značku 1/3

Blog Your Hero   •   26. 5. 2020

Kdyby husité žili dnes, v době tržního hospodářství, nejspíš by se neptali: „Kdož jsú boží bojovníci“. I ze spaní by je budila mantra dnešních podnikatelů: „Kdo jsou naši zákazníci“. Pojďme si na ni zkusit odpovědět v 1. dílu naší série „Jak správně vybudovat značku“.

Persony - Your Hero článek

Problematické cílové skupiny

S termínem cílová skupina jste se jistě setkali už v minulosti. Jedná se vlastně o skupinu lidí nebo firem, pro které je primárně určená vaše služba nebo produkt. Znáte základní fakta, která jsou společná této skupině a vlastně ji definují (geografická, demografická, kulturní). Nastávají nám tu ale hned dva problémy. Pod suchým popiskem cílové skupiny si prakticky nejsme schopni představit reálného člověka. A nemít možnost představit si potenciálního zákazníka je mnohem hrozivější pocit, než když se vydáte poprvé na rande naslepo. A je jedno, jestli jste PPCčkař, analytik, kreativec nebo vývojář.

Druhým zádrhelem je až překvapivě široký rozptyl různých osobností, které může cílová skupina skrývat. Příklad: Muž, 34-45 let, ženatý, 1 dítě, společenský aktivismus, nadprůměrné příjmy. Zajímavé informace, kterých by se dalo částečně chytit. Ale pozor, může jednat o rozdílné lidi, s jinými potřebami a preferencemi. Nemusíme pak správně zvolit obsah sdělení, prodejní argumenty nebo tonalitu, které se budeme věnovat v pokračování naší série.

Do naší cílové skupiny spadá:

  • Vladimír Brož aka Vladimir 518 (rapper a umělec, dříve squatter)

  • Marek Hilšer (senátor, kandidát na prezidenta, lékař)

  • Martin Zach (vítěz Muže roku 2009, majitel firmy zaměřující se na vozíčkáře)

Kdo jsou ONI

Víte, kdo jsou vaši zákazníci? Věk 20 – 35 let, 60% muži, střední příjmová skupina, střední vzdělání? Nejpoužívanější obecná odpověď hned po „všichni“. Zkuste to lépe. Zjistěte si o vašich současných zákaznících co možná nejvíce informací. I těch osobních, které zdánlivě nesouvisí s tím, jaký produkt nebo službu nabízíte. Začínáte? Nevadí, vytvořte si smyšlené persony – jakési zástupce, nejvíce odpovídající lidem, kteří budou pravděpodobně vašimi zákazníky. Persony významně zpřesňují definici cílové skupiny.

Základní body, které by vaše persony rozhodně měly obsahovat:

  • fiktivní jméno a příjmení

  • odpovídající obrázek nebo fotku (pro lepší vizuální představu)

  • rodinný stav a počet dětí

  • pracovní pozice ve firmě, zaměstnání

  • příjem

  • motivace a strachy (kvůli vzbuzení emocí)

  • trávení volného času, koníčky

  • oblíbené značky

  • kde se pohybuje, kde ho můžete oslovit a jak

Jak na persony v praxi

Až budete vymýšlet a psát své persony, budete muset být několik profesí dohromady – dobrý psycholog, analytik, detektiv i spisovatel. Tvoříte totiž postavy, které by co nejvíce měly odpovídat realitě. Kde hledat informace? Nejlépe u skutečných zákazníků. Z dat které máte již k dispozici (objednávky, komunikace se zákazníky, sociální sítě, Google Analytics). Dále formou dotazníků a rozhovorů.

Začínáte a zákazníky ještě nemáte? Stanovte si persony podle předpokladu, kdo budou vaši budoucí zákazníci. Inspirací vám mohou být lidé ve vašem okolí, profily na sociálních sítích (nezapomeňte na LinkedIn pro B2B segment), rozhovory s osobnostmi. Persony by se poté měly stát důležitou součástí vašeho brandmanuálu, který si můžete zpracovat sami, nebo to nechat na profesionálech v brandingu.

  • Tip od Your Hero:

S počtem person to nepřehánějte. My jsme začínali s pěti a postupně jsme se je naučili všichni znát jménem. Bylo to praktické pro interní komunikaci a podařilo se nám je postupně téměř oživit.

Pokud dobře znáte své zákazníky a jejich potřeby, dokážete jim nabídnout vaše služby a produkty doslova na zlatém podnose. Přiblížíte se tak o krok blíž k lovebrandu.

Persony: Jak správně vybudovat značku 1/3

Blog Your Hero   •   26. 5. 2020

Kdyby husité žili dnes, v době tržního hospodářství, nejspíš by se neptali: „Kdož jsú boží bojovníci“. I ze spaní by je budila mantra dnešních podnikatelů: „Kdo jsou naši zákazníci“. Pojďme si na ni zkusit odpovědět v 1. dílu naší série „Jak správně vybudovat značku“.

Persony - Your Hero článek

Problematické cílové skupiny

S termínem cílová skupina jste se jistě setkali už v minulosti. Jedná se vlastně o skupinu lidí nebo firem, pro které je primárně určená vaše služba nebo produkt. Znáte základní fakta, která jsou společná této skupině a vlastně ji definují (geografická, demografická, kulturní). Nastávají nám tu ale hned dva problémy. Pod suchým popiskem cílové skupiny si prakticky nejsme schopni představit reálného člověka. A nemít možnost představit si potenciálního zákazníka je mnohem hrozivější pocit, než když se vydáte poprvé na rande naslepo. A je jedno, jestli jste PPCčkař, analytik, kreativec nebo vývojář.

Druhým zádrhelem je až překvapivě široký rozptyl různých osobností, které může cílová skupina skrývat. Příklad: Muž, 34-45 let, ženatý, 1 dítě, společenský aktivismus, nadprůměrné příjmy. Zajímavé informace, kterých by se dalo částečně chytit. Ale pozor, může jednat o rozdílné lidi, s jinými potřebami a preferencemi. Nemusíme pak správně zvolit obsah sdělení, prodejní argumenty nebo tonalitu, které se budeme věnovat v pokračování naší série.

Do naší cílové skupiny spadá:

  • Vladimír Brož aka Vladimir 518 (rapper a umělec, dříve squatter)

  • Marek Hilšer (senátor, kandidát na prezidenta, lékař)

  • Martin Zach (vítěz Muže roku 2009, majitel firmy zaměřující se na vozíčkáře)

Kdo jsou ONI

Víte, kdo jsou vaši zákazníci? Věk 20 – 35 let, 60% muži, střední příjmová skupina, střední vzdělání? Nejpoužívanější obecná odpověď hned po „všichni“. Zkuste to lépe. Zjistěte si o vašich současných zákaznících co možná nejvíce informací. I těch osobních, které zdánlivě nesouvisí s tím, jaký produkt nebo službu nabízíte. Začínáte? Nevadí, vytvořte si smyšlené persony – jakési zástupce, nejvíce odpovídající lidem, kteří budou pravděpodobně vašimi zákazníky. Persony významně zpřesňují definici cílové skupiny.

Základní body, které by vaše persony rozhodně měly obsahovat:

  • fiktivní jméno a příjmení

  • odpovídající obrázek nebo fotku (pro lepší vizuální představu)

  • rodinný stav a počet dětí

  • pracovní pozice ve firmě, zaměstnání

  • příjem

  • motivace a strachy (kvůli vzbuzení emocí)

  • trávení volného času, koníčky

  • oblíbené značky

  • kde se pohybuje, kde ho můžete oslovit a jak

Jak na persony v praxi

Až budete vymýšlet a psát své persony, budete muset být několik profesí dohromady – dobrý psycholog, analytik, detektiv i spisovatel. Tvoříte totiž postavy, které by co nejvíce měly odpovídat realitě. Kde hledat informace? Nejlépe u skutečných zákazníků. Z dat které máte již k dispozici (objednávky, komunikace se zákazníky, sociální sítě, Google Analytics). Dále formou dotazníků a rozhovorů.

Začínáte a zákazníky ještě nemáte? Stanovte si persony, podle předpokladu kdo budou vaši budoucí zákazníci. Inspirací vám mohou být lidé ve vašem okolí, profily na sociálních sítích (nezapomeňte na LinkedIn pro B2B segment), rozhovory s osobnostmi. Persony by se poté měly stát důležitou součástí vašeho brandmanuálu, který si můžete zpracovat sami, nebo to nechat na profesionálech v brandingu.

  • Tip od Your Hero:

S počtem person to nepřehánějte. My jsme začínali s pěti a postupně jsme se je naučili všichni znát jménem. Bylo to praktické pro interní komunikaci a podařilo se nám je postupně téměř oživit.

Pokud dobře znáte své zákazníky a jejich potřeby, dokážete jim nabídnout vaše služby a produkty doslova na zlatém podnose. Přiblížíte se tak o krok blíž k lovebrandu.

ODEBÍREJTE ČLÁNKY

Jednou za čas pošleme upozornění na nový článek.

ODEBÍREJTE ČLÁNKY

Jednou za čas pošleme upozornění na nový článek.

Doporučujeme další články:

Máte e-shop? Přinášíme 5 tipů pro předvánoční prodej

6 listopadu, 2020|Kategorie: Marketing|Štítky: , , |

Vánoční nákupy neklepou, ale už přímo mlátí do dveří. Tedy minimálně z pohledu e-shopu. Až čas ukáže, jak moc budou letošní Vánoce online, ale situace zatím víc než nahrává nákupům po internetu. Máme pro vás 5 tipů, jak můžete jako e-shop zvýšit šance, že lidé nakoupí vánoční dárky právě u vás.

O autorovi:

Klára Karmazinová
Klára Karmazinová
V Your Hero je jejím posláním kromě řízení firmy ještě vedení lidí a specializuje se na obsah komunikačních kanálů našich zákazníků.
Život v agentuře Your Hero