Slogan pro vaši značku? Odhalte úspěšný kreativní proces!

Blog Your Hero   •   06. 10. 2020

Reklamní heslo, slogan nebo claim. Pár slov, do kterých musíte dostat doslova všechno. Vymyslet skvělý prodejní slogan je královskou disciplínou copywritingu. S našimi tipy a postupy to zvládnete i vy.  

Jak na skvělý slogan

I slogan má svá pravidla

Pravidlo 1:
Nikdy nečekejte, že originální slogan vymyslíte během chvilky. První nápady jsou skvělé v tom, že nás vrátí zpátky na zem, protože obvykle zjistíme, že jsme vymysleli samá klišé.

Pravidlo 2:
Zkraťte, co můžete. Tady není prostor pro žádná zbytečná písmena, natož slova.

Pravidlo 3:
Pečlivě ověřujte, jestli je nápad skutečně produktem vašeho mozku, nikoliv přesnou vzpomínkou na „něco, co už jste někde viděli“. Inspirace je běžný kreativní proces, ale nakonec z toho musí vzniknout vaše originální myšlenka.

Pravidlo 4:
Ověřte si, zda váš budoucí slogan obsahuje základní ingredience claimu, o kterých jsme psali nedávno.

5 otázek, kterými byste měli začít

„Potřebujeme slogan, který bude spojený s naší značkou, kterým se budeme prezentovat.“ To je časté zadání, se kterým za námi do Your Hero přicházejí klienti. A my se vždy ptáme: „Co chcete claimem sdělit?“ Než začnete vymýšlet slogan, ujasněte si:

  • Co sloganem chcete sdělit?

  • Koho má oslovit?

  • Jakou emoci má v cílové skupině vyvolat?

  • Kde a kdy bude používán?

  • Měl by být sezonní (aktuální) nebo nadčasový?

Když je vás víc: Brainstorming

Máte-li k dispozici více lidí, je to ideální příležitost, jak sesbírat nápady na: hlavní myšlenku claimu, na unikátní prodejní argument, na problém který pomůžete vyřešit službou/produktem. Vůbec nevadí, když někteří členové skupiny budou hodně zasvěcení a jiní budou znát jen základní fakta. Proč? Protože jiný náhled může být velmi osvěžující. V týmu si jsou všichni rovni, ale jeden člověk by měl být určen pouze jako mediátor / zapisovatel. Rozdělte si brainstorming do fází a těm dejte jednoznačné časové omezení. Vyvarujte si hodnocení dřív, než bude fáze zapisování dokončena.

Jak sesbírat nápady během brainstormingu:

  • Nejprve sesbírejte nápady (pomocí zapisovatele, post-itů).

  • Z významově duplicitních výrazů vyřaďte ty méně použitelné.

  • Vyřaďte ty, které nejsou použitelné (diskuzí, ale ještě lépe bodováním všech přítomných).

  • Nechte vše uležet.

  • Sesbírejte další nápady.

  • Opět vyřaďte ty nepoužitelné.

  • Vyberte nejlepší nápady a rozviňte je.

  • Začněte tvořit slogan/slogany.

V poslední fázi záleží na vás, zda zapojíte všechny do vymýšlení nového sloganu nebo už si myšlenky a nápady zpracujete sami ve svém copy týmu.

Wordstorming

Už máte klíčovou myšlenku, slovo, větu? Nechte každého chrlit, co ho napadne. Myšlenky, asociace, slova, claimy, synonyma. Zapisujte vše na tabuli. Nakonec zkuste některá slova nebo myšlenky propojit. Můžete tabuli i vyfotit, rozeslat účastníkům a nechat je v další fázi pracovat samostatně.

Když jste na to sami: Myšlenková mapa

Víc hlav víc ví, ale někdy si prostě musíme vystačit sami. Ujasnit si základní otázky vás nemine, následný kreativní proces je velice individuální. Napíšeme, co funguje nám:

  • Projděte si konkurenci. Sepište si nejčastější klišé i nápady, které vás nadchly. Zkuste nastavit laťku výš, než konkurence.

  • Představte si produkt/službu nebo firmu v souvislostech a hledejte spojitosti. Snažte se podívat na produkt / službu / značku očima uživatele, kritika, nadšence. Hledejte nové úhly pohledu.

  • Zachyťte toky myšlenek v tzv. myšlenkové mapě. Vytvořte si vlastní nebo použijte jednu z chytrých online aplikací, například XMind. Jste otevřená hlava? Můžete si zapnout i náhodný generátor slov. Rozhodně vás to posune z tradičních kolejí.

Jakmile k vám začne proudit inspirace, formujte slogany. Zapisujte si je, přehazujte slovosled, zkracujte, použijte slovník synonym, nechte odležet a znovu se pusťte do práce, dokud nebudete spokojení s výsledkem. Podtrženo, sečteno, múza bohužel nelíbá na počkání. Vymyslet slogan tak, aby byl zapamatovatelný a  přesně vystihoval podstatu sdělení, vyžaduje čas a trpělivost . Pokud se na proces necítíte, rádi vám pomůžeme.

Slogan pro vaši značku? Odhalte úspěšný kreativní proces!

Blog Your Hero   •   06. 10. 2020

Reklamní heslo, slogan nebo claim. Pár slov, do kterých musíte dostat doslova všechno. Vymyslet skvělý prodejní slogan je královskou disciplínou copywritingu. S našimi tipy a postupy to zvládnete i vy.  

Jak na skvělý slogan

I slogan má svá pravidla

Pravidlo 1:
Nikdy nečekejte, že originální slogan vymyslíte během chvilky. První nápady jsou skvělé v tom, že nás vrátí zpátky na zem, protože obvykle zjistíme, že jsme vymysleli samá klišé.

Pravidlo 2:
Zkraťte, co můžete. Tady není prostor pro žádná zbytečná písmena, natož slova.

Pravidlo 3:
Pečlivě ověřujte, jestli je nápad skutečně produktem vašeho mozku, nikoliv přesnou vzpomínkou na „něco, co už jste někde viděli“. Inspirace je běžný kreativní proces, ale nakonec z toho musí vzniknout vaše originální myšlenka.

Pravidlo 4:
Ověřte si, zda váš budoucí slogan obsahuje základní ingredience claimu, o kterých jsme psali nedávno.

5 otázek, kterými byste měli začít

„Potřebujeme slogan, který bude spojený s naší značkou, kterým se budeme prezentovat.“ To je časté zadání, se kterým za námi do Your Hero přicházejí klienti. A my se vždy ptáme: „Co chcete claimem sdělit?“ Než začnete vymýšlet slogan, ujasněte si:

  • Co sloganem chcete sdělit?

  • Koho má oslovit?

  • Jakou emoci má v cílové skupině vyvolat?

  • Kde a kdy bude používán?

  • Měl by být sezonní (aktuální) nebo nadčasový?

Když je vás víc: Brainstorming

Máte-li k dispozici více lidí, je to ideální příležitost, jak sesbírat nápady na: hlavní myšlenku claimu, na unikátní prodejní argument, na problém který pomůžete vyřešit službou/produktem. Vůbec nevadí, když někteří členové skupiny budou hodně zasvěcení a jiní budou znát jen základní fakta. Proč? Protože jiný náhled může být velmi osvěžující. V týmu si jsou všichni rovni, ale jeden člověk by měl být určen pouze jako mediátor/zapisovatel. Rozdělte si brainstorming do fází a těm dejte jednoznačné časové omezení. Vyvarujte si hodnocení dřív, než bude fáze zapisování dokončena.

Jak sesbírat nápady během brainstormingu:

  • Nejprve sesbírejte nápady (pomocí zapisovatele, post-itů).

  • Z významově duplicitních výrazů vyřaďte ty méně použitelné.

  • Vyřaďte ty, které nejsou použitelné (diskuzí, ale ještě lépe bodováním všech přítomných).

  • Nechte vše uležet.

  • Sesbírejte další nápady.

  • Opět vyřaďte ty nepoužitelné.

  • Vyberte nejlepší nápady a rozviňte je.

  • Začněte tvořit slogan/slogany.

V poslední fázi záleží na vás, zda zapojíte všechny do vymýšlení nového sloganu nebo už si myšlenky a nápady zpracujete sami ve svém copy týmu.

Wordstorming

Už máte klíčovou myšlenku, slovo, větu? Nechte každého chrlit, co ho napadne. Myšlenky, asociace, slova, claimy, synonyma. Zapisujte vše na tabuli. Nakonec zkuste některá slova nebo myšlenky propojit. Můžete tabuli i vyfotit, rozeslat účastníkům a nechat je v další fázi pracovat samostatně.

Když jste na to sami: Myšlenková mapa

Víc hlav víc ví, ale někdy si prostě musíme vystačit sami. Ujasnit si základní otázky vás nemine, následný kreativní proces je velice individuální. Napíšeme, co funguje nám:

  • Projděte si konkurenci. Sepište si nejčastější klišé i nápady, které vás nadchly. Zkuste nastavit laťku výš, než konkurence.
  • Představte si produkt/službu nebo firmu v souvislostech a hledejte spojitosti. Snažte se podívat na produkt/službu/značku očima uživatele, kritika, nadšence. Hledejte nové úhly pohledu.
  • Zachyťte toky myšlenek v tzv. myšlenkové mapě. Vytvořte si vlastní nebo použijte jednu z chytrých online aplikací, například XMind. Jste otevřená hlava? Můžete si zapnout i náhodný generátor slov. Rozhodně vás to posune z tradičních kolejí.

Jakmile k vám začne proudit inspirace, formujte slogany. Zapisujte si je, přehazujte slovosled, zkracujte, použijte slovník synonym, nechte odležet a znovu se pusťte do práce, dokud nebudete spokojení s výsledkem. Podtrženo, sečteno, múza bohužel nelíbá na počkání. Vymyslet slogan tak, aby byl zapamatovatelný a  přesně vystihoval podstatu sdělení, vyžaduje čas a trpělivost . Pokud se na proces necítíte, rádi vám pomůžeme.

ODEBÍREJTE ČLÁNKY

Jednou za čas pošleme upozornění na nový článek.

ODEBÍREJTE ČLÁNKY

Jednou za čas pošleme upozornění na nový článek.

Doporučujeme související články:

  • Konkurence - ilustrační obrázek

Konkurence: 5 věcí, které vás naučí

12 května, 2020|Kategorie: Life hack|Štítky: |

Představte si závod v běhu na atletickém stadionu. Sebe jako běžce. Abyste běželi na svůj osobní rekord, potřebujete, aby vám dýchal někdo na záda. Nebo ještě lépe, aby někdo udával to šílené tempo a časem se unavil. Konkurence je inspirace. V online marketingu to platí dvojnásob...

O autorovi:

Klára Karmazinová
Klára Karmazinová
V Your Hero je jejím posláním kromě řízení firmy ještě vedení lidí a specializuje se na obsah komunikačních kanálů našich zákazníků.
Život v agentuře Your Hero